I. Podstawa prawna
Art 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tj.: Dz. U. z 2020 r., poz. 110 z późn. zm.) II. Przyczyny usuwania pojazdów z drogi Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku: - nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia (w przypadku pojazdów zarejestrowanych na terenie kraju); - przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych - pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingowa w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej; - pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela; - kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu. Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy: - osoba kierująca znajdowała się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu; - osoba kierująca nie posiadała przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu; - stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi lub narusza wymagania ochrony środowiska. Dyspozycję usunięcia pojazdu wydaje: policjant, strażnik gminny, osoba dowodząca akcją ratowniczą. Uprawnienia do usuwania pojazdów z drogi posiada jednostka wyznaczona przez Starostę. III. Warunki ubiegania się o wskazanie Starosty do usuwania pojazdów z drogi Starosta wykonuje zadania z zakresu usuwania pojazdów z drogi i ich przechowywania na parkingu strzeżonym przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. IV. Odbiór pojazdu Pojazd usunięty z drogi, w przypadkach wymienionych w punkcie II, umieszcza się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie. Podstawę do odbioru pojazdu usuniętego w trybie art. 130a ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym stanowi zezwolenie wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu. Pojazd z parkingu odbiera osoba wskazana w zezwoleniu lub właściciel (posiadacz) wskazany w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) pojazdu lub pokwitowaniu za zatrzymany dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe. Wydanie pojazdu następuje w dni robocze po okazaniu ww. zezwolenia: - z parkingu w PZD w Bieruniu w godzinach
Dzień Godzina rozpoczęcia Godzina zakończenia poniedziałek 7:30 16:30 wtorek – czwartek 7:30 15:00 piątek 7:30 13:30
- pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
w przepisach ruchu drogowego;
Więcej informacji dotyczących m.in.: opłat za usuwanie pojazdów z drogi znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Bieruniu.
Link do strony: https://bip.powiatbl.pl/przyjmowanie-i-zalatwianie-spraw/informacje-dotyczace-usuwania-pojazdow-z-drogi